Lichtenberger Methode
As it enters the ear, does it come in like broken glass, or does it come in like honey? – Eddie Condon –
De Lichtenberger Methode is een klankgeoriënteerde stempedagogiek die uitgaat van zelforganisatie. Geen oefeningen doen om de stem onder controle te brengen, maar juist leren deze los te laten om zo te ontdekken hoe krachtig en vrij de stem uit zichzelf kan zijn. De klank zelf wijst hierbij de weg. Daarom spreken we ook wel van een klankgeoriënteerde stempedagogiek. Het is de klank die ordent. Het effect is met gemak zingen, groot vocaal bereik en een stemkwaliteit die onafhankelijk is van leeftijd.
Begin jaren negentig door Ingrid Voermans in Nederland geïntroduceerd. De methode, ontwikkeld onder leiding van zangeres en zangpedagoge Gisela Rohmert en professor in de Arbeitswissenschaft Walter Rohmert, gaat uit van het principe van zelforganisatie.
In de stem, in ons lichaam, kunnen ‘schijnbaar’ spontaan structuren van een hogere orde ontstaan’. Dit kan leiden tot een zeer efficiënt stemgebruik. Zingen en spreken gaat met ongekend gemak. De stem ontwikkeld een grote klankrijkheid, transparantie en draagkracht. Tijdens de lessen worden vele stimulaties gebruikt om de klank ontwikkelen. Je zingt op lange tonen met b.v. stemvorken, klankschalen, rond draaien.
Ik vind het een bijzondere manier van zingen. Ik heb al jaren les bij Ingrid Voermans en nog steeds raak ik in verwondering hoe deze techniek werkt. Ingrid heeft mij gevraagd hier les in te geven wat ik graag doe.